Pojava nestabilnog rada turbokompresora-pumpanje

Gusić, Jan (2008) Pojava nestabilnog rada turbokompresora-pumpanje. = Undergraduate thesis , Sveučilište u Zagrebu, Fakultet strojarstva i brodogradnje, UNSPECIFIED. Mentor: Matijašević, Branimir.

[img]
Preview
Text
15_09_2008_Jan_Gusic-Pojava_nestabilnog_rada_turbokompresora-pumpanje.pdf - Published Version Jezik dokumenta:Croatian

Download (1MB) | Preview

Abstract (Croatian)

Tema ovog rada je pojava nestabilnog rada turbokompresora-pumpanje. Kroz četiri poglavlja nastojano je obuhvatiti uzroke , mjere ,ograničenja , probleme i čimbenike koji imaju utjecaj na stabilno područje rada aksijalnih i radijalnih kompresora . Korištene su različite karaktersitike i objašnjenja koja su pronađena u stranoj literaturi nebi li se problem približio, a ovime je obuhvačeno dosta široko područje.Problem je sam po sebi izuzetno važan u projektiranju i eksploataciji turbostrojeva naročito kod komplesnih izvedbi mlaznih motora . Nestabilnosti počinju abnormalnim strujanjem oko lopatica a mogu biti uzrokovane iz više razloga. Kada stroj dosegne granicu stabilnosti neke od njegovih komponenti mogu zadesiti prekidi strujanja i nestabilnosti. Iza spomenute granice često se pojavljuju rotacijski zastoji i nestabilnosti a sve može završiti posebno štetnim pumpanjem. Sve započinje odvajanjem strujanja na komponentama unutar kompresora.Lopatice su u svojem presijeku aeroprofili kod kojih će pri određenim uvjetima nametnutim turbokompresoru doći do prekida strujanja (eng. Stall) . Pri stall efektu događa se odvajanje strujanja koje lančano uzrokuje gubitak performanse samog kompresora , primjerice može se očitovati u različitim oblicima od momentalnog prekida komprimiranja do prekida strujanja u tlačni vod pa ćak i inverznog strujanja. Ovo se naziva pojava pumpanja (eng.surge,njem.pumpen) a nastaje redovno kada turbokompresor uđe u nestabilno područje radne karakteristike. Pojava nestabilnosti u radu turbokompresora izbjegava se pravilnim izborom kompresora i njegove karakteristike za određenu namjenu. Također, nestabilnost se pojavljuje u praksi zbog mnogih drugih faktora npr. kada su djelovi potrošeni ili kontaminirani ( lopatice ili ventili te ispusti za zrak) ili kada su uslijed nekog djelovanja lopatice erodirane zbog više mogučih fizikalnih ili kemijskih uzročnika ili njihovih kombinacija . Ovaj završni rad se temelji na naravi samog problema dakle uzrocima i posljedicama te slučajevima koji pridonose nesabilnostima , pri tome nije obuhvačena praktična regulacija kao solucija problema . Mnogi podatci temeljeni su na procjenama i empirijskim izrazima a sam problem još uvijek nije predvidiv analitčkim proračunom već se nestabilno područje pri dizajniranju izbjegava uglavnom namještanjem karakteristika i radnih točki ,to je opisano ovim radom . U prvom uvodnom dijelu opisan je ukratko tijek razvitka turbokompresora od samog početka pa do primjera u sadašnjosti . Obuhvaćen je povijesni aspekt razvitka centrifugalnih i aksijalnih kompresora uključujući uobičajene probleme u zrakoplovstvu te praktične uzroke nestabilnosti kao i manifestacije. Drugo poglavlje obrađuje osnove energetske pretvorbe kod aksijalnih i radijalnih turbokompresora ,trokute brzina , karakteristične veličine i dijagrame te utjecaje machovog broja . Gubici u turbostrojevima i stvarno strujanje obrađeni su u trećem dijelu koji pobliže opisuje gubitke koji su u izravnoj vezi sa pojavom nestabilnosti kao mogući unutranji inicijalizaoru destabilizirajućih faktora i fluktoacija strujanja . Poslijednji dio vezan je uz samo pumpanje i nestabilnosti rada kompresora. Ovdje se objašnjavaju temelji stabilnog rada kompresora ,mogući prekidi strujanja , vrste nestabilnosti i prekida te samo pumpanje te nastanak granice stabilnosti . Također, razmatra se i utjecaj prekidne histereze a prikazane su i neke mjere pri samom projektiranju koje poboljšavaju granicu pumpanja. Posljednji dio opisuje vibracije koje nastaju prilikom nestabilnosti rada te njihovu podjelu i narav .

Item Type: Thesis (Undergraduate thesis)
Divisions: 500 Department of Energy, Power Engineering and Environment
Date Deposited: 22 Sep 2014 18:00
Last Modified: 16 Oct 2015 13:16
URI: http://repozitorij.fsb.hr/id/eprint/345

Actions (login required)

View Item View Item

Downloads

Downloads per month over past year

Nema podataka za dohvacanje citata