Usporedba rada konvencionalnog motora i motora smanjenog radnog volumena

Rumbak, Matija (2019) Usporedba rada konvencionalnog motora i motora smanjenog radnog volumena. = Comparison of operation of conventional and downsized SI engine. Undergraduate thesis , Sveučilište u Zagrebu, Fakultet strojarstva i brodogradnje, UNSPECIFIED. Mentor: Kozarac, Darko.

[img]
Preview
Text
Rumbak_2019_završni_preddiplomski.pdf - Published Version Jezik dokumenta:Croatian

Download (3MB) | Preview
[img] Text
Rumbak_Matija_autorska_izjava_završni rad_2019.pdf - Published Version
Restricted to Repository staff only Jezik dokumenta:Croatian

Download (492kB)

Abstract (Croatian)

U posljednjem desetljeću uveden je trend smanjivanja radnog volumena motora (eng. Downsizing). Cilj ovog trenda je smanjivanje specifične efektivne potrošnje goriva i emisije ispušnih plinova uz zadržavanje ili poboljšanje performansi motora. Smanjivanje radnog volumena motora najčešće se ostvaruje smanjivanjem broja cilindara. Tako danas sve više proizvođača u svojoj ponudi ima trocilindarske motore kojima su zamijenili veće četverocilindarske. I veći motori s više od četiri cilindra također doživljavaju slične promjene. Kako bi ostvarili jednaku ili veću snagu i moment, proizvođači primjenjuju tehnologiju prednabijanja. U ovom radu opisana je pojava smanjivanja radnog volumena te je prikazana tehnologija koja to omogućava s posebnim naglaskom na primjenu raznih uređaja za prednabijanje. U programskom paketu AVL BOOSTTM izrađena su dva modela od kojih se jedan temelji na konvencionalnom Ottovom motoru bez prednabijanja, a drugi na Ottovom motoru smanjenog radnog volumena kod kojeg je primijenjena tehnologija prednabijanja. Modeli oba motora podešeni su da daju približne rezultate onima objavljenim od strane proizvođača. Za definirane radne točke izvršena je optimizacija motora da se postigne minimalna specifična efektivna potrošnja uz uvjet da oktanski broj ne prijeđe dopuštenu vrijednost. Izvršavanjem prethodnih koraka uspostavljeni su uvjeti u kojima se može provesti ispravna usporedba motora. Posebna pažnja posvećena je usporedbi specifične efektivne potrošnje goriva. Također, analiziran je utjecaj smanjivanja radnog volumena na promjenu njezine vrijednosti. Prikazivanjem dobivenih rezultata pomoću dijagrama i tablica, utvrđeni su razlozi zbog kojih su se dogodile navedene promjene te je svaki razlog zasebno opisan. Na temelju dobivenih rezultata izneseni su zaključci.

Abstract

Engine downsizing was introduced in the last decade. The main objective of this trend is to reduce brake specific fuel consumption and exhaust gas emission with retention or improvement of engine performance. Downsizing is most commonly accomplished by reducing the number of cylinders. Today more and more manufacturers are offering three-cylinder engines which have replaced bigger four-cylinder engines. Larger engines with more than four cylinders are experiencing similar changes, too. In order to achieve equal or greater power and torque, charging technology is applied by the manufacturer. The downsizing trend and the technology that allows it, primarily focusing on the various charging devices, are described in this paper. In the AVL BOOST™ software, two engines are defined. One of them is based on a conventional spark-ignited gasoline engine and the second one is based on a turbocharged downsized spark-ignited engine. Both engines are set to put out approximately the same results as those published by the manufacturer. Engine optimization was performed to define the operating points in order to achieve minimal brake specific fuel consumption, provided that the octane number doesn't exceed the permissible value. By performing the previous steps, conditions are in place for the correct comparison of the engines. Special attention is devoted to the comparison of brake specific fuel consumption. The impact of downsizing on the value of brake specific fuel consumption is also analyzed. By showing the results obtained through diagrams and tables, the reasons why these changes occurred were determined.

Item Type: Thesis (Undergraduate thesis)
Uncontrolled Keywords: Ottov motor s unutarnjim izgaranjem; smanjivanje radnog volumena; prednabijanje; specifična efektivna potrošnja goriva
Keywords (Croatian): spark-ignited internal combustion engine; downsizing; charging; brake specific fuel consumption
Subjects: TECHNICAL SCIENCE > Mechanical Engineering
Divisions: 400 Department of IC Engines and Mechanical Handling Equipment > 410 Chair of IC Engines and Motor Vehicles
Date Deposited: 22 Feb 2019 09:38
Last Modified: 18 Nov 2019 16:29
URI: http://repozitorij.fsb.hr/id/eprint/9124

Actions (login required)

View Item View Item

Downloads

Downloads per month over past year